2 דקות קריאה
תכונות מקדמות בארסנל הכלים העסקי שלנו

רובנו לעיתים מרגישים שחסר לנו דבר מה בהתנהלות היומ-יומית שלנו בעולם העסקי. יכולת החשיבה שלנו יכולה להיות מסורבלת, לא ממוקדת ולא תמיד מדויקת. ישנן מספר תכונות בולטות ומדויקות שחשוב שנאמץ לעצמנו כאשר אנחנו מתנהלים מול קולגות, עובדים, לקוחות והכי חשוב, בהתנהלות שלנו מול עצמנו. לצד האמור, יש לזכור שלא כולנו נולדנו עם אותן תכונות בשביל להתנהל בצורה מיטבית וחיובית בעולם העסקי, זה תהליך ארוך שיש להתמיד בו אך בסופו של דבר התוצאות מגיעות והן נפלאות.

תכונות בולטות

אָסֶרְטִיבִיוּת 

היא חלק גדול מהנעה ותפעול העסק שלנו ובמילים פשוטות יותר, מדובר בכלי התנהגותי בעולם העסקי שניתן גם לראות אותו בעולם האישי. מדובר על התנהגות שיכולה להיות טמונה בנו בהתנהגות שוטפת או שיהיה צורך לאמן ולדייק אותה. בכל מקרה, ניתן לשפר את היכולת האסרטיבית של כל אדם בכל תחום ובכל עסק ובכך להניע אותו קדימה. אסרטיביות לעיתים נתפסת כ-חוצפה, אך מדובר ב-לעמוד על דעתי תוך תשומת דגש שדבריי אינם פוגעים באדם שעומד מולי. 

אנשים נוטים לחשוב כי אם הם אינם נמצאים בתפקידים בכירים הם אינם זקוקים לאסרטיביות אך חשוב שנבין שלולא אסרטיביות, לא נוכל להתקדם לתפקיד טוב יותר, לשפר את השכר שלנו, לשפר את היכולות העסקיות שלנו, ההתנהלות שלנו והביטחון העצמי שלנו.  

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

כָּרִיזְמָה

מדובר באנשים בעלי קסם אישי, יכולת שכנוע וכישורי תקשורת בין-אישיים מעולים. אני גם תמיד אוהבת להוסיף שבאנשים כריזמטים גלום יכולת המשחק מכיוון שההופעה שהם נותנים  (show) תמיד תהיה מלווה ביכולות משחק מרשימה וכובשת.   

אדם כריזמטי בדרך כלל יודע להשפיע על דעתם של אנשים אחרים ולדבר לליבם, לגרום להם לזוז ולצאת לבצע דבר מה והכי חשוב כריזמטיות סוחפת אחריה אנשים (זהירות זה מדבק). בעולם של חשיבה עסקית אסטרטגית, כריזמה היא מסוג התכונות שבהכרח לוקחות אותך ואת העסק שלך צעד אחד קדימה. 

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

ניהול זמן

מושג שכולנו מכירים אך לא תמיד מבינים. אז מה זה בעצם? - היכולת שלנו כבעלי עסקים או שכירים, לנהל ולתעדף את הזמן שלנו בצורה מושכלת, כך שתקדם אותנו ולא תגרום לגירעון אנרגטי מבוזז ומתיש. במילים פשוטות, כולנו חוטאים באמרה "אעשה זאת מחר", בעולם העסקי מחר לא תמיד יחכה לנו. אנחנו צריכים ללמוד להתייחס לזמן שלנו כמשאב חשוב ביותר, בטח ובטח כאשר מדובר בעסק של אדם אחד (תוך נושאים אחרים שיש לתפעל אותם).  

רבות נכתב על ניהול זמנים משימות ויעדים, אך לטעמי ניהול זמן הוא מפתח להצלחה עסקית, מה גם שניהול הזמן בצורה נכונה תורמת לתחושת הביטחון שלנו ביחס למשימות ויכולת הניהול שלנו. נשמע מסובך? - מבטיחה שממש לא ואפילו די קליל, עם כמה טכניקות נכונות של ניהול זמן ותיעדוף משימות, כל אחד יכול לקחת שליטה ולהתקדם צעד אחד קדימה כבר עכשיו.  

כמו כן, לצד כל הטוב הזה, רצוי שנשים לב לאנשים שגוזלים מאיתנו זמן וגורמים לנו לרעשי רקע מיותרים, זה יכול להיות כל אחד בסביבה שלנו כולל בני משפחה. זה יכול להיות דברים שצצים "מרגע לרגע" (מכירים?) או דברים שאתם מוצאים עצמכם נסחפים אליהם ללא מצוף הצלה. אז איך מתמודדים עם מצבים שכאלה?- יש המון טכניקות מעולות שניתן ללמוד על מנת לשפר את יכולת ניהול הזמן שלנו בצורה מיטבית ומדויקות ביותר עבור כל אחת ואחד. 

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

תקשורת בין אישית

יחסי אנוש הם מרכיב חשוב בעולם העסקי. מידי פעם, יקרו מצבים בהם לא נצליח להוציא לפועל שיתוף פעולה, עסקה רווחית, לגייס לקוחות פוטנציאלים ועוד. ברגעים האלה אנו נמדדים בדרכי ההתנהלות העסקית שלנו ורצוי שנחשוב צעד אחד קדימה

לעיתים אנו שוכחים שאנחנו מתנהלים ועובדים מול אנשים בָּשָׂר וָדָם וחשוב להקפיד על מוניטין חיובי גם ברגעים פחות מוצלחים. צורת הדיבור שלנו, המילים שאנחנו בוחרים והדיקציה שלנו הם מרכיב משולב ומשמעותי תקשורת בין אישית חיובית מתמשכת. התקשורת מהווה אבן יסוד לביסוס קשר אותנטי וזורם בין אנשי עסקים, זהו תנאי הכרחי ובסיסי לשיתוף פעולה מכל סוג שהוא משום שהוא מזמן אמצעים לפתרון בעיות ולהבעה של אכפתיות. 

אז בפעם הבאה שאתם עומדים בפני דילמה או משבר עסקי, חשבו על שפת הגוף שלכם מה היא משדרת לצד השני?, על הטונציה שלכם האם היא אגרסיבית מכיוון שלא השגתם את מבוקשכם?, הבעות הפנים שלכם האם היא משדרת מתח ועצבנות למי שמולי?. רצוי שהתגובה שלכם תהא נורמטיבית ואותנטית ובכך תוכלו לשדר עסקים כרגיל.  

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

יצירתיות 

היא תהליך ההפקה של רעיונות מקוריים שטמונים בנו (ולמתקדמים– הפקת רעיונות מקוריים מהסביבה) שרלוונטיים לסיטואציה שבה אנו נתונים באותו הרגע. חשיבה יצירתית מורכבת ממקוריות וגמישות מחשבתית בעיקר. זה יכול להתבטא במציאת פתרונות מקוריים לדילמות עסקיות (אל תשכחו שאנחנו מדברים על העולם העסקי). היצירתיות היא מרכיב חיוני ביכולת התפקוד היום יומי שלנו כבני אדם.  

לטעמי, יצירתיות היא אחד הגורמים המרכזים למינוף העסק בין רגע. תפיסת המציאות ולצידה היכולת להיות יצירתיים מיום ליום היא כ- שְׁתִי וָעֵרֶב בעולם העסקי. היא חלק אינטגרלי ומשמעותי שאדם צריך לאמץ לעצמו בחשיבה עסקית אסטרטגית שיכולה לקדם אותו צעד אחד קדימה. ידוע שלא כולנו נולדנו ממציאים ויצירתיים (האומנם?), אך בעזרת טכניקות ייחודיות אפשר לדייק את היצירתיות שיש בנו ולהוציא אותה לפועל בצורה מחושבת ומדויקת, ובכך לגרום למינוף והעצמה של הביטחון העצמי שלנו ושל העסק שלנו. 

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

האצלת סמכויות

תכונה חשובה בעולם העסקי ושנייה לפני שאתם חושבים "לא, למה, כמה" אני אסביר מדוע האצלת סמכויות יכולה להיות הדבר הכי טוב שקרה לכם; ראשית, זה משחרר, לא רק פיסית מביצוע מטלות שוטפות של העסק או טיפול בלקוחות וכן הלאה, זה משחרר מכיוון שזה גורם לנו להרגיש שיש לנו מקום להכניס ולטפל בעוד רבדים בתוך העסק שלנו או לעסוק פתאום בדברים שהזנחנו שיכולים לקדם אותנו ועוד לא הצלחנו להגיע לזה. 

 יש עוד כמה יתרונות בולטים להאצלת סמכויות כמו, תגובה מהירה ללקוחות העסק - לא מבזבזים את זמן הלקוח וכך גם השירות שלנו נשאר איכותי ומקצועי. הכרה מודעת על החסרונות שלנו והדברים שאנחנו פחות טובים בהם בתפעול העסק שלנו, לדוגמה אם אני פחות מבין בשיווק רצוי שאעבוד עם מישהו שמבין בתחום. זה תורם לפרסום וחשיפה של העסק מכיוון שיש עוד מישהו שעובד אצלי ו/או איתי, מכיר את המוצר שלי מקרוב ויכול להמליץ עליו ללקוחות פוטנציאלים, מכרים ואפילו סביבתו האישית (בעיקר אם הוא מאמין במוצר שלכם), זה תורם לניהול הזמן שלנו בצורה מיטבית ומפנה לנו את היומן לפעילויות חשובות יותר.  

כמו כן, רצוי תמיד להקפיד על מספר דברים חשובים לפני שעושים את הצעד הגדול של האצלת סמכויות: שימו לב שאינכם מבזבזים את זמנכם על אנשים שאינם יכולים להבין, לכבד ו/או להזדהות עם המוצר שלכם, הקציבו תקופת ניסיון (אמיתית) ללמוד העסק שלכם גם לאנשים שאין להם את כל הידע הנדרש, כל עוד הם בעלי מוטיבציה וראש גדול הם ישרתו אתכם נאמנה. בנוסף, שימו לב שאינכם חורגים מתקציב כספי שלכם לצורך אותה המשימה שהאצלתם סמכות לגביה (תמיד להיות עם יד על הדופק מבחינה כלכלית ושאנשים ידעו שאתם משלמים בזמן, זה מעיד בהכרח על הרצינות והמקצועיות שלכם וישפר את המוניטין שלכם). ואם כבר דיברנו על ראש גדול, זה מביא אותי הישר לתכונה הבאה; 

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

ראש גדול

הגדלת ראש היא מסוג התכונות שלעיתים נאמר עליה מדהים! ולעיתים אויש, למה הגדלתי ראש?!, ולמה זאת?- מכיוון שלעיתים הגדלת ראש נתפסת כדבר שאינו בהכרח טוב לאותה נקודת זמן מה אנו נמצאים. כלומר, הגדלת ראש היא תכונה חזקה ובולטת אצל אנשים שמצליחים בעולם העסקי, היא דוחפת צעד אחד קדימה ומאפשרת להיכנס לעולמות עסקיים שלא בהכרח הינו מצליחים להגיע אליהם אילולא הגדלת הראש שעשינו צעד אחד לפני. כמו כן, הססנות ו- ראש גדול הולכים בד בבד כיוון שהם פוגשים אותנו באותה נקודת זמן, באותו הרגע שאנחנו צריכים לנקוט בפעולה כשלהי, שיכולה להביא להצלחתנו או זו שיכולה לגרור אחרי פידבקים פחות נעימים.  

שכירים בעולם העסקי, תלוי במהות התפקיד, הגדרת התפקיד ובציפייה מכם. יש עבודות שאין צורך להגדיל בהן ראש (כמו לדוגמה דיילי אוויר), אך בתפקידים בכירים בארגונים כאלה ואחרים, לעיתים מצופה מאותו עובד להגדלת ראש וחשיבה מעבר לקופסה. חשוב לפקוח עיניים ותמיד להישאר ערניים, גם אם אנחנו שקטים באותו הרגע.    

המלצה שלי לשדרוג החשיבה העסקית ברגעים שכאלה היא תמיד לדמיין אותנו צעד אחד קדימה, כמו בשח-מט. לנסות לקרוא את המהלכים שיובילו בעקבות הגדלת הראש שננקוט באותה השניה. נכון, זה לא תמיד מצליח ואנחנו לא תמיד יכולים לחשוב על הצעד הבא, אך בעולם העסקי זו עצה יקרה מפז שיכולה לגרום לכם למינוף העסק שלכם בצורה בלתי רגילה. 

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

יכולת קבלת החלטות

הרבה נכתב על יכולת קבלת החלטות אך לצורך מאמר זה אדבר על יכולת קבלת החלטות בעולם העסקי.

נשאל את עצמנו שלוש שאלות מרכזיות לפני קבלת החלטה

(1) האם החלטה שאקבל תגרום לתוצאה הרצויה עבור העסק שלי?;  

(2) האם אני מקבל החלטה ממקום רגוע ומחושב או האם מדובר בהחלטה אימפולסיבית ריגשית?;  

(3) האם התוצאה תשפיע על העסק שלי ואיך בטווח הקצר / הארוך?.  

רוב ההחלטות שאנו נרצה לקחת בעולם העסקי יהיו תוך התחשבות בתוצאה הרצויה עבור העסק שלנו. נעדיף לקחת החלטות ממקום מחושב ונינוח ולא מתוך אימפולסיביות בלתי נשלטת כיוון שעל טעויות שכאלה עלולים לשלם בהמשך. בנוסף, אני תמיד ממליצה לקחת מספר נשימות עמוקות לפני שמקבלים החלטה שיכולה להיות הֲרֵת גּוֹרָל ומשמעותית בעסק שלנו. 

בסופו של דבר, יכולת קבלת החלטות היא תהליך קוגניטיבי של בחירה מבין מספר אפשרויות וזוהי פעילות בסיסית שאנשי עסקים ניצבים בפניה יום-יום. ישנם מספר טכניקות שניתן ללמוד לחידוד יכולת קבלת החלטות בעסק שלכם וגם המון מאמרים וסרטונים שניתן לצפות ולהעשיר את היכולות שלכם. מאמר פרודוקטיבי שאני נהניתי לקרוא בנושא של משרד החינוך המנהל למדע וטכנולוגיה.

שיווק למתחילים עם שני אלה קבוצת וואצאפ לבעלי עסקים

לסיכום, המנה המושלמת תמיד תהא מורכבת ממספר מרכיבים וכך גם בעולם העסקי. ישנם תכונות בולטות שמאפיינות אנשי עסקים מצליחים לאורך זמן וחשוב שנאמץ תכונות אלה לעצמנו תוך שילוב אותנטי של מי שאנחנו. רצוי ככל שנשקיע בהתפתחות אישית נוכל לראות את התוצאות בקריירה שלנו לאורך זמן, ניהול עובדים, התנהלות מול ספקים, לקוחות ועוד. 

התכונות הללו שואפות להתקיים בהרמוניה ובשלווה. כל תכונה שנכתבה לא בהכרח טמונה בכל אחת ואחד מאיתנו, אך מדובר בכישורים שניתן ללמוד אותם (גם אם לא נולדו איתם), בעזרת הדרכה נכונה, חשיבה מחוץ לקופסה ועבודה עם אדם מקצועי שמבין אתכם ואת היכולות שלכם, אתם יכולים לעבור התגלות מחדש. תזכרו שאין משהו שלא ניתן ללמוד, הכל תלוי בנו וביכולת שלנו לדחוף את עצמנו קדימה על בסיס יומ-יומי. 

" הדרך בה בחרנו בהווה מלאה באתגרים, כמו בכל דרך, אבל היא זו ההולמת ביותר את האופי והאומץ שלנו " 

פרדריק דגלאס (אמריקה, 5 יולי 1852).