תכנון עסקי אסטרטגי הוא תהליך קרדינלי להצלחה של כל עסק, חברה או ארגון, אך כאשר מדובר במצבים מיוחדים כמו תקופת קורונה (שישנם אנשים שעדיין לא התאוששו ממנה), או כמו תקופות מלחמה או שינויים מהירים במשק, האתגר הופך להיות מורכב עוד יותר. אז איך מתמודדים עם קצב השינויים המהיר?
לאחר סקירה מעמיקה על איך לתכנן אסטרטגיה עסקית בצורה אפקטיבית בתנאים מאתגרים או מורכבים (איך שתרצי לקרוא לזה), החלטתי לכתוב לכם את המאמר הזה שייתן לכם כמה המלצות פרודוקטיביות איך לתכנן מהלכים.
אז דבר ראשון, הערכת מצב דינמית. בעת משבר כמו קורונה או מלחמה, חשוב לעקוב אחר ההתפתחויות במציאות המשתנה ולהגיב במהירות. ניהול הערכת מצב קבועה מאפשרת לנו להבין את ההשפעות הפוטנציאליות על העסק, החברה או הארגון ולבצע התאמות מיידיות בתוכניות האסטרטגיות. אלה יכולות להיות תוכניות שיווקיות או עסקיות או כל מה שאתם נוגעים בו. לדוגמה, ניתן לבצע הערכה יומית של תנאי השוק והסביבה העסקית ולמקד את המשאבים בתחומים שדורשים תמיכה מיידית. דוגמה נוספת, אפשר לאתר קולגות בתחום ולחבור לשיתוף פעולה שיניב לשני הצדדים.
דבר שני, תכנון גמיש ומעורבות של העובדים. בהתמודדות עם חוסר יציבות, גמישות היא מפתח להצלחה. לכן כדי להכין תוכניות חלופיות למקרי חירום ולהיערך עם אופציות גמישות שיאפשרו לעסק, חברה או ארגון להתאים את עצמו במהירות לשינויים. בנוסף, אני ממליצה דווקא בתקופות שכאילו, ובכדי להניע את העובדים, כך שיוכלו להיות מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות (שבהן הארגון כן מאפשר) ובכדי להעצים את הכשרונות והכישורים של כל העובדים בתנאים הקשים. לא תאמינו איזה דברים אתם יכולים לגלות על העובדים שלכם שאפילו לא ידעתם.
הדבר הבא זה, מיקוד במשאבים. במצבים של חוסר ודאות, כדי להתרכז במשאבים קריטיים ולהבטיח שהם מנוצלים בצורה היעילה ביותר. מיקוד במשאבים חיוניים כולל ניהול קפדני של כספים, חומרים, ויכולת ייצור. לדוגמה, עסקים יכולים לבחור להקטין זמני אספקה ולהעדיף ספקים מקומיים כדי להבטיח רציפות עסקית.
דבר נוסף, הפחתת סיכונים וטיפוח קשרים עסקיים. בזמן מלחמה או משבר, ניהול סיכונים הוא קריטי. אני ממליצה לבצע זיהוי והערכה של הסיכונים האפשריים העכשוויים וגם העתידיים שעוד יכולים "לבוא עלינו לטובה", ולפתח תוכניות מגירה מגוונות כדי להתמודד עם כל תרחיש שיכול להיות. גם טיפוח קשרים עם שותפים עסקיים ולקוחות בתקופה מורכבת, היא גם בעלת חשיבות רבה להבטחת תמיכה הדדית בתקופות של משברים.
דבר חמישי, תכנון לטווח ארוך וגם לטווח קצר. או במילים פשוטות, לו"ז. שהרי בזמן משבר, חשוב לא רק להתמקד בהישרדות מידית של העסק, החברה או הארגון, אלא גם להסתכל קדימה, להבין שזו תקופה שתחלוף (עוד יום עוד יומיים) ולהכין את השטח לתקופה שלאחר המשבר. לכן, הכנת אסטרטגיות לטווח הארוך תעזור לשמור על יציבות של הארגון ולבנות עמידות לשינויים עתידיים שעוד עלולים לבוא.
זכרו שבמקרי קיצון, אסטרטגיה יעילה היא זו שמצליחה לשלב בין גמישות לבין תכנון עתידי, ומציבה את העסק, חברה או הארגון במצב טוב יותר להתמודד עם כל אתגר או מורכבות עסקית.
לסיכום, תכנון עסקי אסטרטגי במצבים של חוסר ודאות כמו מלחמה או שינויים מהירים מצריך גמישות, הערכה מתמדת, ומיקוד במשאבים. כאשר המציאות משתנה במהירות, חשוב להסתגל ולהגיב בזמן אמת, תוך שמירה על מיקוד במטרות לטווח הארוך. פתרונות כמו הערכת מצב דינמית, תכנון גמיש, מיקוד במשאבים, ניהול סיכונים ותחזוקת קשרים חיוניים מספקים בסיס יציב להתמודדות עם אתגרים בלתי צפויים ומסייעים בהנעת הארגון קדימה. עם תכנון נכון והכנה מוקדמת, ניתן לא רק לשרוד תקופות קשות אלא גם לצמוח ולהתפתח בתנאים מאתגרים.
מוכנים לקחת את העסק שלכם לשלב הבא? פנו אליי לקבלת ליווי מקצועי ותכנון אסטרטגי מותאם אישית שיסייע לכם להתמודד עם אתגרים ולהשיג הצלחה עסקית. צרו קשר לפרטים נוספים ולהתחלת התהליך!